8 Ιαν 2010

Η τραγωδία χρυσοφόρος κότα;

Αν οι εργολάβοι των Τεμπών επιβραβευτούν δια της οικονομικής τους αποζημίωσης, τότε στα Τέμπη θα έχει επιβεβαιωθεί με τον πλέον κραυγαλέο τρόπο η πλήρης κατολίσθηση ευθυνών, αρχών και αξιών στον Τόπο μας, η κατάρρευση κάθε φραγμού και μέτρου στην προστασία των ήδη ισχυρών και η επικράτηση -για μια ακόμη φορά- της βούλησης των Ισχυρών.
Σημαντικά ερωτήματα για τα αίτια που προκάλεσαν την φονική κατολίσθηση των Τεμπών θέτει με ερώτησή του προς τους Υπουργούς Υποδομών, Εργασίας και Δικαιοσύνης, ο βουλευτής Αχαίας Νίκος Νικολόπουλος.
Επικαλούμενος ισχυρά στοιχεία τα οποία πρόσφατα είδαν το φώς της δημοσιότητας (εφημερίδα «Ποντίκι»), ο κ. Νικολόπουλος αναφέρεται στην αλληλογραφία μεταξύ της εταιρείας του Δημοσίου Εγνατία Οδός Α.Ε., του διεθνούς φήμης οίκου Parsons Ltd που έχει το ρόλο του ανεξάρτητου συμβούλου μηχανικού και της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε» στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο, σύμφωνα με την οποία οι εργολάβοι εν γνώσει τους και κατά παράβαση της σύμβασης παραχώρησης δεν εκτέλεσαν τα απαραίτητα έργα στην περιοχή των Τεμπών για την προστασία πολιτών και εργαζομένων. Και δεν τα εκτέλεσαν παρά τις επανειλημμένες συστάσεις του υπουργείου Υποδομών.
Σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης-συνεχίζει ο κ. Νικολόπουλος, έως το Μάρτιο του 2009 έπρεπε ήδη, από την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε», να έχουν τοποθετηθεί στην επικίνδυνη περιοχή των Τεμπών πλέγματα και να έχουν γίνει «βαρείς αποβραχισμοί» προς απομάκρυνση των βράχων εκείνων που θεωρούνται σύμφωνα με τους ειδικούς άκρως επικίνδυνοι για να καταρρεύσουν ανά πάσα στιγμή. Τα παραπάνω με -αυταπόδεικτη- πλημμέλεια εκτέλεσαν οι εργολάβοι, αξιοποιώντας προφανώς την ιδιότυπη ασυλία που απολαμβάνουν οι τεράστιας και πολύμορφης «δυναμικής» εταιρείες τους.
Ειδικότερα ο κ. Νικολόπουλος επισημαίνει μεταξύ άλλων:
Την Πέμπτη, 17 Δεκεμβρίου 2009, η ελληνική κοινωνία συγκλονίστηκε από τις τραγικές επιπτώσεις των πράξεων και παραλείψεων μιας ομάδας εργολαβικών συμφερόντων που οδήγησαν:
σε μια γιγαντιαία κατολίσθηση, με ανυπολόγιστο χρονικό και οικονομικό κόστος για την αποκατάστασή της στην απώλεια ανθρώπινης ζωής, με απόλυτη αδυναμία επανόρθωσης
στην πολύμηνη ταλαιπωρία των Πολιτών και των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας
στην επιβάρυνση της -ήδη δοκιμαζόμενης- Εθνικής μας Οικονομίας
στην περαιτέρω προσβολή της εικόνας της χώρας μας στη διεθνή κοινή γνώμη.
Θα ήταν -πράγματι- λυτρωτικό αν μπορούσαμε να αποδώσουμε και αυτή τη συμφορά στο Θεό, στη φύση, στην εθνική μας μοίρα ή έστω στην κακή μας τύχη.
Δυστυχώς όμως οι διαχειριζόμενοι και το συγκεκριμένο έργο εργολάβοι:
ούτε άγνοια μπορούν να επικαλεστούν, αφού -σύμφωνα με την εφημερίδα το Ποντίκι (23/12/2009)- είχαν και έγκαιρη γνώση και πολλαπλή έγγραφη επίσημη ενημέρωση για τους επερχόμενους κινδύνους,
ούτε έλλειψη εμπειρίας μπορούν να επικαλεστούν, αφού η Πολιτεία, αναγνωρίζοντας προφανώς την εμπειρία και την τεχνογνωσία που διαθέτουν, τους επέλεξε και τους ανέθεσε την εκτέλεση της συντριπτικής πλειοψηφίας των δημοσίων έργων της χώρας
ούτε έλλειψη πόρων μπορούν να επικαλεστούν, αφού η Πολιτεία, φρόντισε να τους παραδώσει για πολλές 10ετίες την είσπραξη των διοδίων, αποζημιώνοντάς τους για ένα έργο που ΘΑ κατασκευάσουν, για ένα έργο που η ποιοτική του αξιοπιστία ΘΑ ελεγχθεί, όταν οι «μη επώνυμοι» συνάδελφοί τους, που αποτελούν τον κορμό του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας, οδηγούνται σε πλήρη οικονομική ασφυξία, αδυνατώντας να πληρωθούν εργασίες που έχουν περαιώσει πριν από ένα, δύο, ακόμη και τρία χρόνια
ούτε έλλειψη εξοπλισμού και δυνατοτήτων μπορούν να επικαλεστούν, αφού άντλησαν πόρους εκατομμυρίων ευρώ των Ελλήνων μικρομετόχων, μέσω πολλαπλών αυξήσεων κεφαλαίων δια του Χρηματιστηρίου.

Σύμφωνα με την εβδομαδιαία εφημερίδα «το Ποντίκι» (23/12/2009), οι εργολάβοι γνώριζαν. Η γιγαντιαία κατολίσθηση στα Τέμπη, η οποία στοίχησε τη ζωή του διευθυντή του έργου Σέρτζιο Σιάνι και έκοψε για άγνωστο χρονικό διάστημα την Ελλάδα στα δύο, διόλου απρόσμενη ήταν. Ήταν απλώς θέμα χρόνου να εκδηλωθεί, Η εκδήλωση του συμβάντος είναι προφανές ότι ενισχύθηκε σε ένταση και επιταχύνθηκε σε χρόνο από:
- το εκτεταμένο πρόγραμμα ανατινάξεων κατά τις εργασίες διάνοιξης των παρακείμενων σηράγγων, προς μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας και του συνακόλουθου οικονομικού οφέλους,
- από τη μη λήψη των αναγκαίων ενεργητικών (εκβραχισμών) και παθητικών (αντιστήριξης) μέτρων ανακούφισης και σταθεροποίησης των πρανών.

Χαρακτηριστικό είναι ότι μέχρι τη 4η Οκτωβρίου, αν και η Εγνατία Οδός Α.Ε. πίεζε τον «ανεξάρτητο σύμβουλο» να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου οι εργολάβοι να προχωρήσουν στην απομάκρυνση των βράχων και να τηρήσουν τη σύμβαση που είχαν υπογράψει και για την οποία εισπράττουν καθημερινά ζεστό χρήμα, ο σύμβουλος -τουλάχιστον- ολιγωρούσε..
Έπειτα από αλλεπάλληλες πιέσεις η Parsons με έγγραφό της την 10η Νοεμβρίου ενημέρωσε την Εγνατία Οδό Α.Ε. ότι η εταιρεία δεν προχωράει στις εργασίες και υπάρχει κίνδυνος για την εθνική οδό. Η Εγνατία Οδό Α.Ε παρέλαβε το έγγραφο την 12η Νοεμβρίου και το απέστειλε στους εργολάβους την 20η Νοεμβρίου. Στο έγγραφο η εταιρεία του Δημοσίου «κρούει το κώδωνα του κινδύνου» στους εργολάβους και τους καλεί να μεριμνήσουν για την άμεση λήψη μέτρων στην περιοχή των Τεμπών, προς άρση της επικινδυνότητας. Όμως, η εταιρεία στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο δεν κάνει απολύτως τίποτε και η Εγνατία Οδό Α.Ε επανέρχεται με νέο έγγραφό της την 27η Νοεμβρίου, με το οποίο και πάλι διαμαρτύρεται γιατί δεν έχει γίνει τίποτε και επισημαίνει για μια ακόμα φορά τον μεγάλο κίνδυνο. Πέραν από τα έγγραφα, απελπιστική προειδοποίηση απεύθυνε και ο ίδιος ο ορεινός όγκος με συνεχείς μικροκατολισθήσεις και πτώσεις μικρών βράχων που προηγήθηκαν του τραγικού συμβάντος. Και αυτή όμως η τελική προειδοποίηση αγνοήθηκε προκλητικά.
Συνεπώς τα τραγικά συμβάντα της Πέμπτη, 17 Δεκεμβρίου 2009, ήταν και αναμενόμενα και προβλέψιμα και αντιμετωπίσιμα.
Μόνο η επιλογή ατραπών μεγιστοποίησης του εργολαβικού κέρδους αιτιολογούν την αποκοπή της σημαντικότερης εθνικής αρτηρίας και τις τραγικές επιπτώσεις που αυτή επέφερα.
Η απόπειρα δε να αποδοθούν όλα στη Φύση δύναται να υποκρύπτει σκέψεις και σχεδιασμούς για:

- πρόσθετη αποζημίωση των εργολάβων για εκπόνηση μελετών και εκτέλεση «απρόβλεπτων» έργων και αποκατάστασης της κυκλοφορίας
- πρόσθετη αποζημίωση των εργολάβων για επιπρόσθετα μέτρα αντιστήριξης των πρανών, πέραν των συμβατικά προβλεπόμενων
- πρόσθετη αποζημίωση των εργολάβων για τα έσοδα των διοδίων που θα «απολέσουν» όσο διάστημα ο δρόμος των Τεμπών παραμείνει κλειστός.
Δηλαδή εκείνοι που με τις πράξεις τους και τις παραλείψεις τους προκάλεσαν τόσα δεινά, είναι οι ίδιοι που θα «αποφασίσουν» το χρόνο και το κόστος που θα απαιτήσουν από την Πολιτεία για να αναιρέσουν -στο βαθμό που είναι εφικτό- τα δεινά που οι ίδιοι σώρευσαν.
Κατόπιν τούτου ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Για ποιους λόγους η εταιρεία στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο δεν είχε προχωρήσει μέχρι το Μάρτιο του 2009 στην τοποθέτηση πλεγμάτων στην επικίνδυνη περιοχή των Τεμπών, καθώς και στην απομάκρυνση των βράχων εκείνων που θεωρούνταν άκρως επικίνδυνοι για να καταρρεύσουν;
2. Να κατατεθεί το πόρισμα για την κατολίσθηση των Τεμπών.

3. Πότε και ποιες συστάσεις έγιναν από το υπουργείο Υποδομών στην εταιρεία που έχει παραχωρηθεί το έργο; Να κατατεθούν οι σχετικές συστάσεις.

4. Να κατατεθεί η αλληλογραφία μεταξύ Εγνατίας Α.Ε. του οίκου Parsons Ltd που έχει το ρόλο του ανεξάρτητου συμβούλου μηχανικού και της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Α.Ε.» στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο.

5. Να κατατεθεί το πόρισμα της επιθεώρησης εργασίας για το τραγικό ατύχημα.

6. Έχουν καταλογιστεί ευθύνες σε αυτούς που ρίσκαραν καθημερινά τις ζωές χιλιάδων διερχομένων από το συγκεκριμένο σημείο;

7. Πως είναι δυνατόν η κοινοπραξία, η οποία απαρτίζεται από την ελίτ των εργολάβων της χώρας αλλά και από μεγάλες ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες να υποτίμησε την επικινδυνότητα της περιοχής και να μην προχώρησε στη λήψη μέτρων για την ασφάλεια οδηγών και εργαζομένων;

8. Ποιος θα πληρώσει τις μελέτες και τα έργα που πρέπει να γίνουν προκειμένου να δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία η εθνική οδός με ασφάλεια για τη ζωή των πολιτών;

9. Ποιος θα πληρώσει την πολύμηνη ταλαιπωρία των πολιτών και τα διαφυγόντα κέρδη των επιχειρήσεων;

10. Ποιος θα πληρώσει το «καπέλο» που θα μπει στις τιμές των προϊόντων λόγω της αύξησης του κόστους των μεταφορικών;

11. Ποιος θα πληρώσει το κόστος από την απίστευτη υποβάθμιση εκατοντάδων πόλεων και χωριών που ξαφνικά έχουν μετατραπεί σε «σύγχρονους αυτοκινητόδρομους»;

12. Ποιος θα πληρώσει για το νέο διεθνές πλήγμα που δέχθηκε η χώρα, αφού η φονική κατολίσθηση αλλάζει και τα σχέδια των διεθνών εταιρειών μεταφορών;

13. Πότε προβλέπεται να δοθεί στη κυκλοφορία η εθνική οδός;

14. Με ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται η Κυβέρνηση να προστατεύσει το Δημόσιο συμφέρον, επιβάλλοντας:

- την άμεση αποκατάσταση της κανονικής κυκλοφορίας,

- την αποφυγή οποιασδήποτε καταβολής πρόσθετων οικονομικών αποζημιώσεων και τη δημιουργία φραγμού στις όποιες τυχόν οικονομικές διεκδικήσεις της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε»,

- την ενεργοποίηση ποινικών ρητρών κατά της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε», για τις πολλαπλές δυσμενείς επιπτώσεις που προκλήθηκαν από τις αντισυμβατικές πράξεις και παραλείψεις της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: