Η ανθρωπότητα τα τελευταία χρόνια βιώνει μια νέα εποχή της ιστορίας της. Πραγματοποιούνται ραγδαίες μεταβολές στη διεθνή κοινότητα, η οποία απαλλαγμένη από τον υπάρχοντα παγκόσμιο διπολισμό, αλλά δυστυχώς, περιήλθε σε μια εξάρτηση από τον μονοπολισμό, βρίσκεται ενώπιον αλλαγών κλίμακας, που προέκυψαν ως συνέπεια της παγκοσμιοποίησης της οικονομίας και εμπορίου ,της επανάστασης στο χώρο των τεχνολογιών και της πληροφορικής, του εκσυγχρονισμού των μέσων μεταφοράς και πολλών άλλων προκλήσεων.Μέσα σε ένα τέτοιο τοπίο, μέσα από μια τέτοια καταπληκτική ευκαιρία, αναδείχθηκαν ελπίδες και οράματα οτι ο νέος κόσμος που δημιουργείται, θα μπορούσε να αναζητήσει νέους στόχους και νέες πρακτικές. Η σελίδα, ωστόσο, της ιστορίας γύρισε, αλλά τα αποτελέσματα δεν δείχνουν ότι γύρισε προς έναν καλλίτερο κόσμο. Η φτώχια αυξάνεται ως αποτέλεσμα τηςευημερίας των οικονομικών αριθμών και μιας μικρής ομάδας ανεπτυγμένων κρατών, η ανέχεια του υπόλοιπου κόσμου βαθαίνει, κρίσεις και αποσταθεροποιήσεις προκαλούνται για την εμπέδωση του παγκόσμιου πολιτικού και οικονομικού συστήματος.Τα ανθρώπινα δικαιώματα παραγνωρίζονται συχνά και η επίκληση τους, αρκετές φορές γίνεται για λόγους αποκλειστικά πολιτικής διαχείρισης.
Επανεμφανίζονται κοινωνικές παθολογίες, που θεωρούνταν ξεπερασμένες, όπως εθνικισμοί, ξενοφοβίες, ρατσισμοί, θρησκευτικοί φανατισμοί, νοοτροπίες και πρακτικές που λειτουργούν ως επικαλύψεις των πραγματικών προβλημάτων όπως για παράδειγμα του οικολογικού, ενώ δεν ανατρέπονται οι κύριες αιτίες που τα προκαλούν.
Κοινωνικές κι πολιτικές συσσωματώσεις, όπως π.χ, η Ευρωπαϊκή Ένωση, δείχνει να αντιλαμβάνεται επαρκώς την ανάγκη εκσυγχρονισμού του αξιακού συστήματος, δια της ωσμώσεως των διαφορετικών κοινωνικών αναγκών και δια της προσπάθειας θέσπισής του Ευρωσυντάγματος, προσπαθεί να καταδείξει ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια τάξη αξιών και όχι μόνο τάξη αγοράς.Οι θρησκείες, ως δυνάμεις διαμόρφωσης του αξιακού συστήματος της κάθε κοινωνίας καλούνται να ανταποκριθούν στο αίτημα αυτό.Ο χριστιανισμός, η ορθοδοξία, αποτέλεσαν για πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια, το στέρεο θεμέλιο πάνω στο οποίο δομήθηκε, επιτυχώς τελικά, μέσα στην ιστορία, το ευρωπαϊκό και στην συνέχεια το παγκόσμιο, αξιακό σύστημα του πολιτισμένου, όπως αποκαλείται, κόσμου, Με βάση αυτό, οι κοινωνίες κατόρθωσαν να κάνουν μεγάλα άλματα προόδου, κατόρθωσαν, σε μεγάλη έκταση, να συμβιώσουν αρμονικά και εν τέλει κατόρθωσαν να εξαλείψουν ης αιτίες ενός νέου παγκοσμίου πολέμου, εδώ και 60 ολόκληρα χρόνια.
Η Χριστιανική, η ορθόδοξη Εκκλησία, σε δημιουργικές στιγμές της ιστορικής της παρουσίας, ανέδειξε την κυρίαρχη αρχή που διατρέχει την κοσμική της παρουσία, την διακονία του ανθρώπου, την αγάπη για τον άνθρωπο και ιδιαίτερα για τον πάσχοντα και αδύνατο, και ό,τι οικοδομεί την κοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και ταυτόχρονα κατοχυρώνει την ανθρώπινη ελευθερία. Προσπάθησε να ανατρέψει την πορεία του ανθρώπου μέσα στην ιστορία και μάλιστα τα όσα αρνητικά στοιχεία είχαν διαμορφωθεί στην συνείδηση του, όπως η τάση για υπεροχή, εκμετάλλευση και εξουσιαστική χρήση του άλλου, βασισμένη στην αρχή, ότι η Εκκλησία προσλαμβάνει τον κόσμο προκειμένου να τον μεταμορφώσει. Απέδειξε ότι η ηθική δεν είναι κάτι μαγικό, αλλά προϋποθέτει αλλαγή των ανθρωπίνων σχέσεων, που βαθμιαία μεταμορφώνει τον κόσμο.
■ Στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης, ενώ εγείρεται με όλο και μεγαλύτερη οξύτητα το ζήτημα της θέσης του ανθρώπου στο σύστημα της κοινωνίας της πληροφορίας, όπου αναζητούνται νέα νοήματα ως σημεία αναφοράς, είναι απαραίτητο:
■ Να γίνει ό,τι είναι εφικτό, ώστε το νέο υπόδειγμα της κοινωνίας να βασίζεται στον υψηλό ανθρωπισμό και στις ηθικές αξίες της κοινωνίας, επί των οποίων εδράζεται η Ορθοδοξία.
■ Να πραγματοποιηθεί η περαιτέρω ενδυνάμωση της διασύνδεσης της θρησκείας με τον πολιτισμό, ο οποίος εμπεριέχει πανανθρώπινες ηθικές αξίες, που μπορούν να αποτελέσουν την ιδεολογική βάση για την ενότητα των ανθρώπων.
■ Να γίνει σαφές ότι είναι απαραίτητη η περαιτέρω συμβολή της θρησκείας, στη διαμόρφωση ενός πολιτισμού ανεκτικότητας και μη βίας, και μιας κοινωνίας, βασισμένης στις αξίες της Ορθοδοξίας.
Γί αυτό πρέπει:
• Να δημιουργηθούν μόνιμοι και σταθεροί μηχανισμοί προσέγγισης των θρησκευμάτων εντός κάθε χώρας, γεγονός που θα συμβάλει στην αποκλιμάκωση των συρράξεων τόσο σε κάθε ξεχωριστή κοινωνία, όσο και στο επίπεδο των διεθνών σχέσεων.
• Να καλλιεργηθεί ο διαθρησκειακός (διομολογιακός) διάλογος με την συμβολή και των διεθνών Οργανισμών, σημαντικό στοιχείο για την ανάπτυξη της κοινωνίας των πολιτών και για την υπέρβαση των διεθνών συρράξεων.
• Να παρασχεθούν εγγυήσεις για το ανεπίτρεπτο της παραβίασης των νομίμων δικαιωμάτων των θρησκευτικών μειονοτήτων.
• Να υπάρχει διαρκής μέριμνα για την πλήρη τήρηση του νομίμου δικαιώματος κάθε πολίτη για ανεξιθρησκία, χωρίς την οποία δεν μπορεί να εξασφαλιστεί σε πλήρη βαθμό η θρησκευτική ελευθερία.
• Να εξασφαλισθεί η ανάπτυξη της πολιτικής που αφορά στη θρησκεία και στις σχέσεις κράτους-Εκκλησίας σε κάθε χώρα, εντός πολιτισμένου πεδίου δικαίου.
Επανεμφανίζονται κοινωνικές παθολογίες, που θεωρούνταν ξεπερασμένες, όπως εθνικισμοί, ξενοφοβίες, ρατσισμοί, θρησκευτικοί φανατισμοί, νοοτροπίες και πρακτικές που λειτουργούν ως επικαλύψεις των πραγματικών προβλημάτων όπως για παράδειγμα του οικολογικού, ενώ δεν ανατρέπονται οι κύριες αιτίες που τα προκαλούν.
Κοινωνικές κι πολιτικές συσσωματώσεις, όπως π.χ, η Ευρωπαϊκή Ένωση, δείχνει να αντιλαμβάνεται επαρκώς την ανάγκη εκσυγχρονισμού του αξιακού συστήματος, δια της ωσμώσεως των διαφορετικών κοινωνικών αναγκών και δια της προσπάθειας θέσπισής του Ευρωσυντάγματος, προσπαθεί να καταδείξει ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια τάξη αξιών και όχι μόνο τάξη αγοράς.Οι θρησκείες, ως δυνάμεις διαμόρφωσης του αξιακού συστήματος της κάθε κοινωνίας καλούνται να ανταποκριθούν στο αίτημα αυτό.Ο χριστιανισμός, η ορθοδοξία, αποτέλεσαν για πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια, το στέρεο θεμέλιο πάνω στο οποίο δομήθηκε, επιτυχώς τελικά, μέσα στην ιστορία, το ευρωπαϊκό και στην συνέχεια το παγκόσμιο, αξιακό σύστημα του πολιτισμένου, όπως αποκαλείται, κόσμου, Με βάση αυτό, οι κοινωνίες κατόρθωσαν να κάνουν μεγάλα άλματα προόδου, κατόρθωσαν, σε μεγάλη έκταση, να συμβιώσουν αρμονικά και εν τέλει κατόρθωσαν να εξαλείψουν ης αιτίες ενός νέου παγκοσμίου πολέμου, εδώ και 60 ολόκληρα χρόνια.
Η Χριστιανική, η ορθόδοξη Εκκλησία, σε δημιουργικές στιγμές της ιστορικής της παρουσίας, ανέδειξε την κυρίαρχη αρχή που διατρέχει την κοσμική της παρουσία, την διακονία του ανθρώπου, την αγάπη για τον άνθρωπο και ιδιαίτερα για τον πάσχοντα και αδύνατο, και ό,τι οικοδομεί την κοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και ταυτόχρονα κατοχυρώνει την ανθρώπινη ελευθερία. Προσπάθησε να ανατρέψει την πορεία του ανθρώπου μέσα στην ιστορία και μάλιστα τα όσα αρνητικά στοιχεία είχαν διαμορφωθεί στην συνείδηση του, όπως η τάση για υπεροχή, εκμετάλλευση και εξουσιαστική χρήση του άλλου, βασισμένη στην αρχή, ότι η Εκκλησία προσλαμβάνει τον κόσμο προκειμένου να τον μεταμορφώσει. Απέδειξε ότι η ηθική δεν είναι κάτι μαγικό, αλλά προϋποθέτει αλλαγή των ανθρωπίνων σχέσεων, που βαθμιαία μεταμορφώνει τον κόσμο.
■ Στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης, ενώ εγείρεται με όλο και μεγαλύτερη οξύτητα το ζήτημα της θέσης του ανθρώπου στο σύστημα της κοινωνίας της πληροφορίας, όπου αναζητούνται νέα νοήματα ως σημεία αναφοράς, είναι απαραίτητο:
■ Να γίνει ό,τι είναι εφικτό, ώστε το νέο υπόδειγμα της κοινωνίας να βασίζεται στον υψηλό ανθρωπισμό και στις ηθικές αξίες της κοινωνίας, επί των οποίων εδράζεται η Ορθοδοξία.
■ Να πραγματοποιηθεί η περαιτέρω ενδυνάμωση της διασύνδεσης της θρησκείας με τον πολιτισμό, ο οποίος εμπεριέχει πανανθρώπινες ηθικές αξίες, που μπορούν να αποτελέσουν την ιδεολογική βάση για την ενότητα των ανθρώπων.
■ Να γίνει σαφές ότι είναι απαραίτητη η περαιτέρω συμβολή της θρησκείας, στη διαμόρφωση ενός πολιτισμού ανεκτικότητας και μη βίας, και μιας κοινωνίας, βασισμένης στις αξίες της Ορθοδοξίας.
Γί αυτό πρέπει:
• Να δημιουργηθούν μόνιμοι και σταθεροί μηχανισμοί προσέγγισης των θρησκευμάτων εντός κάθε χώρας, γεγονός που θα συμβάλει στην αποκλιμάκωση των συρράξεων τόσο σε κάθε ξεχωριστή κοινωνία, όσο και στο επίπεδο των διεθνών σχέσεων.
• Να καλλιεργηθεί ο διαθρησκειακός (διομολογιακός) διάλογος με την συμβολή και των διεθνών Οργανισμών, σημαντικό στοιχείο για την ανάπτυξη της κοινωνίας των πολιτών και για την υπέρβαση των διεθνών συρράξεων.
• Να παρασχεθούν εγγυήσεις για το ανεπίτρεπτο της παραβίασης των νομίμων δικαιωμάτων των θρησκευτικών μειονοτήτων.
• Να υπάρχει διαρκής μέριμνα για την πλήρη τήρηση του νομίμου δικαιώματος κάθε πολίτη για ανεξιθρησκία, χωρίς την οποία δεν μπορεί να εξασφαλιστεί σε πλήρη βαθμό η θρησκευτική ελευθερία.
• Να εξασφαλισθεί η ανάπτυξη της πολιτικής που αφορά στη θρησκεία και στις σχέσεις κράτους-Εκκλησίας σε κάθε χώρα, εντός πολιτισμένου πεδίου δικαίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου